Valg av ord

Som frilanswebredaktør er jeg så heldig å få jobbe med det jeg brenner for: webkommunikasjon i vid forstand. Det fører meg til spennende emner som tekstskriving, webdesign, informasjonsarkitektur, webstatistikk og søkemotoroptimalisering.

Når det gjelder tekster, har tidene forandret seg. Det stilles helt andre krav til webtekster enn til papirtekster. En webtekst skal holde på lesere som sitter klare med fingeren på musa for å komme seg vekk ved det minste dødpunkt.

Målgruppe er et viktig stikkord her. Webkommunikasjon dreier seg om å være målgruppebevisst. Det går også ut på å ta utgangspunkt i det som er viktig for brukerne, nemlig å utføre visse oppgaver (finne informasjon, kjøpe noe osv.). Brukerne kommer til et nettsted med en oppgave som skal løses. Hva skulle du utføre forrige gang du var inne på Operaen.no? Sannsynligvis kjøpe billett, sjekke spilleplanen eller finne tilleggsinformasjon om en forestilling eller en operasanger. Bevisstheten om slike viktige brukerscenarioer må selvfølgelig få konsekvenser for hvordan Operaen legger opp nettstedet sitt. Webkommunikasjon dreier seg om å gjøre det enkelt for brukerne å få utført oppgaver på kortest mulig tid.

Vår tids mennesker liker ikke å vente. De liker heller ikke å måtte lære seg et eget begrepsapparat for å kunne bruke et nettsted. Bare glem å lære opp brukerne som kommer til nettstedet ditt.

Mange kommer til et nettsted via søkemotorer – i første rekke Google. Det faktum må være med på å styre ordvalget på nettstedet ditt: Du må bruke de ordene folk flest søker etter. Hvis du har en liten nettbutikk og finner ut at salget tjuedobles av at du bruker ordet ”fotoapparat” i stedet for ”fotografiapparat”, så sier det seg selv at du må være passe selvdestruktiv for å bruke det ordet du taper penger på.

Dette gjelder ikke bare for nettsteder som skal selge. Vel så viktig – ja, kanskje viktigere – er det for informasjonsnettsteder. Pandemi.no er et skrekkens eksempel på et nettsted som stryker til eksamen. De unnlater å bruke ordet ”svineinfluensa”. De opererer med de mer korrekte uttrykkene ”influensa A(H1N1)” og ”pandemisk influensa”. Det gjør at det blir vanskeligere for folk å finne nettstedet gjennom søkemotorer. Er det så farlig, da? Ja, når majoriteten av befolkningen bruker søkemotorer som hovedkilden til å finne noe på nettet, så er det farlig. I en krisesituasjon kan det i verste fall dreie seg om liv og død.

Per-Erik Skramstad er frilanswebredaktør (Webkommunikasjon.no) og redaktør forKorrekturavdelingen.no og Wagneropera.net.